Zelfhypnose

Wat is zelfhypnose?

Het is verkeerd gedacht dat men alleen onder hypnose kan komen met behulp van een hypnotiseur. Met de juiste oefeningen kan men zichzelf leren om onder hypnose te komen. Dit heet zelfhypnose. Met zelfhypnose duikt men in het innerlijke ik en lijkt het alsof de buitenwereld niet meer bestaat. In het onderbewustzijn speelt zich van alles af, zoals uw gedachten en lichamelijke toestand. Vaak denkt u hier niet eens over na. Door met zelfhypnose naar uw onderbewustzijn te gaan kunt u hier controle over krijgen. Zo krijgt u vat op uw gedachten en kunt u deze veranderen. Maar zelfhypnose kan ook worden gebruikt om lichamelijke pijn te verminderen. Simpel gezegd, wanneer u zelfhypnose goed beheerst, dan heeft u de controle over lichaam en geest.

Waar kan je zelfhypnose voor gebruiken?

U kunt zelfhypnose gebruiken voor pure ontspanning, maar u kunt het ook gebruiken om problemen op te lossen. U kunt bijvoorbeeld met uw onderbewustzijn in contact komen om negatieve gedachten weg te krijgen of om u zelf te leren dat u helemaal geen sigaretten nodig heeft. U kunt met zelfhypnose vele problemen oplossen.

Hiervoor kunt u onder andere zelfhypnose gebruiken:

  • Meer zelfvertrouwen krijgen
  • Stress
  • Slaapproblemen
  • Stoppen met roken
  • Afvallen
  • Angsten
  • Fobieën
  • Seksuele problemen
  • Pijn
  • Allergieën

Hoe past u zelfhypnose toe?

Hoe nuchter u ook denkt te zijn, zelfhypnose is voor iedereen. Met de juiste instelling, geduld en de juiste oefeningen kan iedereen zelfhypnose toepassen. U kunt een cursus zelfhypnose volgen om op de juiste manier onder hypnose te komen en aan uw problemen te werken. Maar u kunt ook zelf oefeningen doen. Dit zijn de vier stappen van zelfhypnose:

  1. Ontspannen
  2. Wanneer u in deze trance bent, probeert u dichter bij uw onderbewustzijn te komen
  3. Wanneer u in uw onderbewustzijn bent, dan kunt u aan uw problemen werken
  4. U komt weer uit de hypnose

Zelfhypnose oefeningen

Wanneer u begint met zelfhypnose, dan zijn een paar punten belangrijk. Zorg bijvoorbeeld dat u op een ontspannen plek zit of ligt en dat niemand u kan storen. Daarna gaat u bedenken wat het doel is van de zelfhypnose. Schrijf bijvoorbeeld op dat u meer zelfvertrouwen wilt en denk alleen aan positieve eigenschappen. Nu kunt u proberen om onder hypnose te komen.

  • Zorg dat je ontspannen zit of ligt
  • Doe de ogen dicht
  • Rol de ogen naar binnen zodat het lijkt alsof u in uw zelf kijkt
  • Concentreer je op uw ademhaling
  • Voel het lichaam zwaarder worden alsof u in uw lichaam zakt
  • U komt nu op een punt dat u in uw onderbewustzijn zit
  • Denk positieve gedachten of ziet uzelf in een situatie die u graag zou willen veranderen. Als u bijvoorbeeld hoogtevrees heeft, dan kunt  u in uw onderbewustzijn op een hoge toren staan om te ervaren dat het eigenlijk helemaal niet eng is.
  • Om uit de hypnose te komen zegt u tegen uw onderbewustzijn dat u uit de hypnose wilt, vaak reageert het lichaam dan uit zichzelf al.

Conclusie

Zelfhypnose is goed voor lichaam en geest. In principe kan iedereen zelfhypnose toepassen. U kunt meerdere keren per dag onder hypnose gaan. U kunt zelfhypnose toepassen om uzelf beter te voelen, maar je kan het ook gebruiken om van slechte gewoontes af te komen. Met zelfhypnose krijg je controle over je onderbewustzijn. U kunt lichaam en geest stimuleren om anders te denken of te voelen. Dit werkt natuurlijk niet met één zelfhypnose sessie, maar op de langere termijn zult u veranderingen merken. Zelfhypnose draait om positieve gedachten en gevoelens. Wanneer u echt diepere problemen heeft, dan kunt u beter de hulp inschakelen van een echte hypnotherapeut.